BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Hiasan Dunia


sangat sdey apbila mlihat trgadainya maruah seorg insan yg brgelar hambah Allah, adkh dgn cinta itu mmbnrkn kita utk brsntuhan,brpegangan,brciuman ? n lbey kesal lg ad plakk ibubapa yg mghalalkan ap yg haram dari segi syari'at.....begitukah caranya utk gembirakn hati....???

Indahkah kita melihat jika maruah sorg wanita itu trgdai dek kerana cinta nafsu yg diberi oleh lelaki 2....?
ana pcaya jika ad org yg melihat msti ad rsa marah trutamanya org tua....sbb aritu mse ana pi jusco,ayh ana ad nmpk 1 org remaja wanita di peluk oleh sekumpulan lelaki dgn rela....n ayh ana mmng rse hot gila!!! ....
*ana bkn nk mrhkn wanita zaman skrg,tpi ingtlh bahawa wanita solehah itu perhiasan bg taman2 syurga(x nk k ?)*

wanita amat memainkn pranan penting utk mmbntuk remaja zaman skrg....nie pndpt ana lh...*try ajak laki 2 pi solat jemaah k....n try tgor bile dy wat bnde2 plk, suwoh dy pkai kopiah bila dy nk kuar ( tpi bts 2 prlulh dijaga)....INSYAALLAH .....SOLEH..
sbb ap ana kata mcm 2, sbb skrg nie laki mmng sng nk prcaya kat pompuan tmbh plakk pompuan yg slalu lyn dy.....

sbb 2 lh klu nk zina nie bnyknya dtg faktor dri pompuan:
1) laki yg syg dy nie x kn paksa jika pompuan tolak....
2) mgkin pompuan 2 x ttup aurat dgn smpurna n pkai pakaian yg mudah mnarik minat lelaki utk wat bnda 2....*klu pkai baju longgar, tudung labuh x kn laki 2 nk try pnya*
3) adab ktika kuar...*jgn dok wat gedik3, 2 yg buat laki skrg suka*

SEKIAN!!!



#entry diatas brdsrkn kajian yg ana wat melalui kwn2.......*diorg taw lh, sbb diorg mmng trlbey expert*

#jika ad salah n silap bley lh tgor ana yg lemah lg hina nie....INSYAALLAH...

STATUS FB



arini dlm FB rmai btol yg buat Status JIWANG....
*plik btol diorg nie*

msti ad yg trtnya-tnya...*ana ad buat status mcm 2 jgk k?*
hehehehee..
kureng minat lh nk wat status yg mcm 2.....tpi InsyaAllah klu wat status mcm 2confirm ramai like *bukan riak ek*
tpi klu korg smua nk ajr ana boley jugak lh.....klu nk ana ajr pon boley.....satu je yg prlu dlm ayt 2....*JGN HIPOKRIT*
ana taw rmai yg bnci dgn prkataan 2....ana sndiri pon bnci jgak.....
buat ayt 2 mmng x slh ok,cuma jgn mlebey suda....korg jgn ingt korg je ad prasaan kat ssorg....
ana yg lemah lg hina nie pon ad prasaan kat ssorg hamba Allah nie..... jgk,tpi x de lh plakk nk wat status jiwang mcm 2....buang msa ja.......klu nk sngt terus terang je lh...tpi klu dy 2 tolak jgn nyesal suda.....sbb nie CINTA NAFSU....korg akn taw mcm mna cinta nafsu lps je korg kawen n korg akn rsa indahnya bcinta lepas kawen nie....wlaupon ana x kawen lg...tpi ana penah dgr org tua2 kata...*CINTA DI ALAM PERKAHWINAN LEBIH INDAH DARIPADA SEBELUM INI*

SELAMAT BERAMAL !!!

BERIMAN BERILMU BERAMAL

BERIMAN BERILMU BERAMAL
*moto SMKA Al-MASHOOR *

ana sngt trtarik bila dpikirkn balik knpa MASHOOR wat moto mcm 2.......
klu ikot susunan pon mmng btol 2.....

(BERIMAN)
Ok,1st skali bnde yg dtg dlm ISLAM pon tntg RUKUN IMAN bru RUKUN ISLAM.....nk ringkaskn mcm nie lh....,klu ssorg 2 nk msok ISLAM....first skali , dy msti BERIMAN btol x ?

(BERILMU)
Ok, maka dy pon sudah BERIMAN, ckup ke BERIMAN klu nk msok ISLAM..?
x ckup lagi....msti ad ILMU, bila dh ad ILMU utk mgucap 2 kalimah syahadah mgikut IMAN dy tadi 2...,

(BERAMAL)
bila dh BERIMAN n BERILMU,sng lh keja nk wat nnti .....klu dh ad ILMU, kena lh BERAMAL.....Pepatah Arab ad kata *ILMU YANG TIDAK DIAMAL BAGAIKAN POHIN YANG X BERBUAH*......dh ad ILMU tadi boley lh dy mgucap.........
sng citer cmne nie...contohlah...: korg smua dh tawu ilmu tmbh-menambah so blk ja sklh korg sng je jwb keja sklh tadi 2......



KELUARGA BAHAGIA



Hari ana nak citer skit psl tip utk meleraikan balik masalah kekeluargaan
*bg sapa yg ader je lh,tpi klu nk baca 2....baca je lh*
korg smua pon msti tawu kan yg masalah nie amat lh berat utk kita hadapi,tpi insyaAllah boley lh hadapi dgn tip yg nth lh bgos ke tak,tpi blom cuba blom thu kn ?
klu ad masalah nie kompom idup x senang lh wey
*dah besar pon nak gaduh k ?*
kepala sbb ap bley jd mcm nie,keluarga huru-hara,bgadoh lh n mcm
3 lg ?
sbb dy ialah *EGO* yg ad dlm diri mereka 2,tnpa EGO mungkin masalah nie tada klu ad pon msti kecik je...n sng utk diselesaikan,btol x ?

so klu nk eratkan silaturahim kne lah buang sifat EGO 2 jaoh2
*mmng lh pepatah melayu ad kata :air yg dicincang x kn putus...tpi klu ad EGO nie watpa,mnyushkn*
stiap keluarga haruslh hormat kpd keluarga yg lain n jgnlh slalu bburuk sngka *2 jgk salah satu punca *
kemudian,korg msti lh slalu rajin pegi ke rumah pakcik/makcik korg 2 spya lebih erat,bila lebih erat x de lh sikap EGO 2 n tada lh sikap bburuk sngka 2.....
lepas dh slalu ziarah,korg plak msti saling brtolak ansur,jgn nk ikot ati jew,bahaya 2

INSYAALLAH KELUARGA BAHAGIA!!!

*klu nk lagi CLICK sini*
http://feryco.com/63-petua-keluarga-bahagia

~CHILL!~

Casing PSP GO !!!!



nk dgr story x wey ??

tadi dh kali ke-2 ana nk tkr casing PSP Go...
*tpi mcm sial lg casing*
masih lg x boley nk muat dgn psp ana 2,memey tension gila kowt....slps 15 minit pon ttp x boley nk msok, last2!!! ana pon x larat nk tunggu tpaksa lh tkr kmahuan 2 utk tukar casing aliminium kpda silicon je....he3 *sapa yg sggup tunggu wey!!!*
*nie dy psp go utk sapa yg x kenal lagi2*

*nnti ana post gambaq rupa psp 2*
tggu sambungan nnti taw!!!
-
-
-
-
top 5 rating utk game psp yg ana men...
  1. FIFA 12
  2. PES 12
  3. Patapon*he3...best kot*
  4. Carbon
  5. Smakcdown vs Raw
sapa2 yg nk game 2 boley lh inform kat ana ,x kesah lh game ap pon*kot2 lh ad mne lh nk twu...*!!!

post kali nie pon game lg,he-3....*sorry lorh*

~Chill~

*Kelincahan Berlaku DiSitu*



Nak dngr cerita riak x ?(hahaha),cepat2 mai sini ana nk kogsi skit cerita tntg diri ana yg amat brbakat nie.

tadi msa waktu beriadah ana mnunjukkan smua bakat n skill yg ad,sgala ilmu dgunakan dgn spenoh tenaga n waktu 2 ana seperti CR7 yg sdg mmbawa bola utk melepasi hingga ke gawang gol...

pergh!!!! tpi mmng stail gila smua skill ana bley wat sng ja,stakat messi 2 sng ja,ala sng citer smua skill bley buat lh n tidak hnti ana myumbatkn gol kemenagan,keadaan prmainan pon dh mula slow n bnyk sngt org injured sbb dh x larat nk ligan bola,dsbbkn oleh kelincahan ana brmain bola itu sehinggakan tidak seorg pon yg boleh menandingi..*HEBAT KAN?*

korg jgn lh excited sngt yer...n msti ad yg ckp mcm nie *blagak btol lh mamat nie 2 pon nk citer k ?*.....
-
-
-
-
-
-
-
sbnrnya smua 2 mmng lh btol cuma bkn realiti lh,yg smua skill 2 ana wat dlm game FIFA 12 ja klu nk ikot btol mmng x reti lh nk wat skill nie..*hahaha*
sabar yoop sje nk gurau sbb ana pon dah boring x tau nk post ap?,so nie adlh satu usaha utk x bg boring n usaha utk mmeriahkan blog yg x seberapa bgos nie....

~chill~

Alahai Remaja!


Hatiku berbicara....
megenangkn kisah lama yg ditempugi brsama.....

cewah ayt jiwang,tadi 2 skdr selengn,tpi ayt nie bkn ayt ana,nie ayt mamat2 & minah2(sori kasar skit) zaman skrg nie.klu tngok depa mmng bley pening kpala n trasa sdikit mual brmain di uluhati,knape bila sbot ja pompuan mesti ckp psl kaple bgitu jgk dgn pompuan..tpi dgn situasi skrg nie mmng kita x ley nk paksa depa utk brubah dgn sekelip mata,dgn dunia skrg yg amat melusanya maksiat dy stiap negara n dgn kecanggihan teknologi skrg mmng susah nk ubah trmsok lh ana sndiri.

Ada jgk yg brsklh di sklh agama pon kaple n hujahnya kaple scara islam(hahah),bab nie ana poning skit,ya lh,yg brmain di pikiran ana nie,"ADA KA KAPLE SECARA ISLAM ???"(mcm mna 2),nth lh klu ikot ana "kaple secara islam jgk tdk wujud"(sbb ap ana kata mcm 2?,hujah dy adlh.ayt al-quran yg mnjadi pdoman stiap individu mukmin,stahu ana dlm quran ad mnyatakan "jaganlah kamu mghampiri zina"(sila tgor jika salah)so bknkh kaple trmsok dlm cara utk mghampiri zina...n Allah x ckp pon jgn buat zina,yg Allah suruh adlh jgn mghampiri..FAHAM!!!

Nie Step dy(rasanya lh):

1)kenal-kenalan(nie x pa lg).
2)trdetik dlm hati satu perasaan antara satu sama lain.
3)mula lh kaple.
4)mula mesej(mse nie lh,mse utk uji bakat ayt2 jiwang 2).
5)mula rsa cam nk jumpa ja(mne best asyik dok mesej ja).
6)mula rsa nk pegang2 plak.
7)mula mnaroh harapan masing2(mula prcaya plakk).
8)demi cinta nafsu itu sndiri akhirnya mgkin hingga bilik.
9)zina plakk.
10)dh kna tggl bru mnyesal(bodo3)

daripada step 2 lh yg ramai rmaja skrg buat.mmng x dpt nafikan stiap mnusia 2 ad kmahuan utk dgn ssorg ana sndiri mgaku yg ana jgak ad prasaan kat ssorg,x normal lh weh klu mnusia 2 x prasaan lgsung.prasaan nie mmng dh x ley nk buang jaoh2 tpi kita kne cuba kawal,jgn smpi dsbbkn prasaan 2 kite kne kaple(x smstinya lh bro!)...so jgnlh kita buat ssuatu prkara 2 tnpa brfikir,simpan lh prasaan 2 jgn lpskn suka2 hati ja,cinta nafsu bkn saja melalaikan tpi mrosakkan.ana jgak penah brdepan dgn bnde nie.. tpi msa 2 jahil lg,cuma skrg bkn nk kata alim,cuma ok skut ja drpda dulu...sbgai seorang remaja ana ingat mmng prlu tuk kita nie bg nasihat kpd kwn2..so klu ad yg x puas ati kat ana tntg post nie sila rujuk kat ana,ana x nk gadoh2,watpa lh nk gadoh tntg hal kecik nie..nie skdr nasihat ja... :D

Muhasabah utk kengkawan n diri ana yg lemah ini
Wallahu'alam

Berakhir Sudah Kem!!!


Alhamdulillah, slps 7 hari brada di kem mcm2 yg ana dpt....Mudir(Imam Muda Amar)& Mursyid(Ustaz Izwani&Ustaz Yusuf) mmng baik belaka...spnjg kem nie brlgsung depa nie x penah lgsung mrh kami.....jumlah peserta juga x lh bnyk sngt lbey kurg 16 org ja(bru taon prtama imam muda amar buat kem)....tpi Alhamdulillah lbey skit peserta lbey bnyk ilmu yg bley msok dlm kpala otak nie,sbb sng cket nk bgi tumpuan.paling best skali,mse sesi malam..pergh...ustaz Izwani bg tazkirah mmng best gila larh,pndai dy amik tumpuan,pndai tazkirah & x mmbosankan lgsung...BTW..syukron kat ustaz Izwani sbb blanja segerombolan kami mkn hahhaaa....

pengalaman bg tazkirah :D

brsama Mudir(Imam Muda Amar)

Terima Ijazah Daripda Mudir(Naib Johan)

Pengalaman Bermakna Akan Ditempuhi




Assalamualaiku,mggu dpn brmulah pncarian ilmu baru yg akn disampaikan sndiri oleh imam muda Ammar (pmng tmpt ke-3 Imam Muda 2).... ana hrp akn dpt menimba imu dgn baik di sana, n x akan tertinggal skit pon ilmu yg disampaikan oleh imam muda n fasilitator yg akn mmbimbing ana......ana hrp pengalam yg ana akn dpt ini..adlh pnglmn yg brmkna dlm idup ana...n kalau antom nk join ana boleh ja.....bkak : imamudaammar.blogspot.com n contact dy....dy sndiri yg akn serhkn borg 2 kt antom smua (lelaki shj)... baru best....ana hrp antom smua dpt doakn ana smasa berada di sana nnti.....smoga ilmu yg ana akn dapat itu...dpt dikongsi dgn antom smua...sdikit Hadis tntg mnuntut ilmu:1.Seseorang yang keluar dari rumahnya untuk menuntut ilmu niscaya Allah akan mudahkan baginya jalan menuju Syurga (Shahih Al jami)

2.Barang siapa berjalan untuk menuntut ilmu maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syorga. (HR. Muslim).

3.“Barangsiapa melalui suatu jalan untuk mencari suatu pengetahuan (agama), Allah akan memudahkan baginya jalan menuju surga.”(Bukhari)

4.Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka dia berada di jalan Alloh sampai dia kembali (Shahih Tirmidzi)

5.Tuntutlah ilmu dan belajarlah (untuk ilmu) ketenangan dan kehormatan diri, dan bersikaplah rendah hati kepada orang yang mengajar kamu. (HR. Ath-Thabrani)

Wallahu'alam


Pertarungan Iman dan Nafsu


Ketika membahagiakan diri sendiri, pernahkah kita terfikir untuk membahagiakan orang lain?

Perlu kita renung dalam-dalam dan muhasabah diri.
Di dalam kehidupan kita seharian, berapa ramai orang yang telah kita bahagiakan?
Telah kita penuhi hak mereka dengan menolong ketika mereka perlukan bantuan?
Adakah kita telah memberi nasihat, ketika mereka memerlukannya?
Adakah kita telah meminjamkan wang ketika mereka benar-benar di dalam kesempitan?

Tidak kiralah siapakah mereka itu, keluarga sendiri, jiran, sahabat-sahabat, pengawal keselamatan di kawasan perumahan kita, penyapu sampah di pasar, ataupun orang yang tidak pernah kita kenal atau berjumpa sebelum ini.

Kehidupan bukan sekadar untuk makan, minum, bekerja, berumah tangga, melancong dan berseronok, tetapi lebih daripada itu, iaitu memanfaatkan kehidupan untuk mendapat keredhaan Al-haqq 'Azza wajjalla selain mengecapi kebahagiaan duniawi dan ukhrawi. Sabda Rasulullah SAW :

"Sebaik-baik manusia di antara kamu adalah yang paling banyak memberi manfaat kepada orang lain, berakhlak mulia, mempelajari al-Quran dan mengajarkannya, serta orang yang umurnya panjang tapi banyak amal kebajikannya."

Dalam apa jua kerja dan ibadah yang dilakukan, semua diantara kita mahukan yang terbaik, sekurang-kurangnya dapat memuaskan hati sebagai laluan awal untuk mengecapi nikmat kebahagiaan; suatu fitrah yang dikurniakan Allah SWT kepada kita.

Namun, kadang-kala kayu ukur yang kita gunakan dalam menilai apa yang sedang kita lakukan kurang sesuai. Yang halal itu jelas, dan yang haram juga begitu, namun bila berada di pertengahan halal dan haram, kadang-kala kita cenderung untuk menghalalkannya.

Dalam kehidupan ini, kita selalu berperang dengan diri sendiri untuk menggapai kebahagiaan.

Pertarungan antara iman dan nafsu!

Sebaik-baik manusia, sudah pasti pernah melakari sejarah hidup yang terbina di atas kekalahan iman dalam pertarungan. Nuasa berdengung seketika, dalam keluar naik nafas kita, ke manakah pilihan yang harus dipilih.

Namun selagi nafas belum berhenti dan menyedari pertarungan belum berakhir, jangan sesekali kita berputus asa untuk memilih dan melakukan yang terbaik mengikut kayu ukur keimanan kita. Teruslah berjuang untuk kebahagiaan dunia dan akhirat.

Walau sesekali kita rebah, bangkitlah segera kerana rahmat-Nya cukup luas. Sewaktu menjalani hidup ini, tiada yang lebih baik daripada dua kebajikan. Beriman kepada Allah SWT, itu yang pasti dan memberi manfaat kepada orang lain.

Manusia yang paling baik, adalah seorang yang dermawan dan bersyukur dalam kelapangan dan kesenangan, yang sering mendahulukan orang lain serta selalu bersabar ketika di dalam kesulitan..

Hadis Rasulullah SAW:
"Tidaklah seorang penzina itu berzina tatkala dia sedang beriman, tidaklah seorang pencuri itu mencuri tatkala dia sedang beriman dan tidaklah seorang peminum arak itu meminum arak tatkala dia sedang beriman." (Riwayat Bukhari).

Selagi iman bertapak kukuh di hati, selagi iman tidak tercabut selama itu manusia akan tetap menolak ajakan nafsu.

- Artikel iluvislam.com

 
Multi-Colored Light Pointer