BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Bezanya generasi terdahulu dengan sekarang.
Jika hari ini kebanyakan yang menunt ilmu semuanya nak menunjukkan diri mereka 'alim, mampu berdebat, kononya setaraf ulama' ketika bercakap soal agama.
Mereka yang terdahulu belajar kerana ilmu, kerana ingin dekat dengan tuhan, kerana mahu diri dihilangkan kejahilan disamping mereka belajar penuh keihklasan dalam diri sebab tu mampu melahirkan akhlak terpuji.
Sangat berbeza dengan penuntut ilmu sekarang yang hilang akhlaknya.
Saya sendiri kadang-kadang tidak dapat mengawal emosi apabila hendak mempertahankan atau menegakkan hujah yang shahih dari quran dan sunnah walaupun niat untuk membela perkara yg benar, semuanya perlu dengan akhlak. Saya menangis membaca penulisan yg bercerita tentang Ahmad Ammar. Sungguh dia insan yang penuh dengan akhlak, saya juga pernah menangis membaca tentang akhlak para imam, salaf as-soleh yang sentiasa peribadi mereka penuh dengan akhlak ketika berhadapan dengan ilmu.
Sungguh saya sayangkan sahabat-sahabat saya yang menegur tatkala saya terlalu ekstem. Sungguh diri ini tidak akan terhindar daripada melakukan kesalahan. Mereka mengembalikan saya kepada hakikat ilmu, ilmu tanpa akhlak tiada gunanya. Imam as-Syafie ketika berdepan dengan mereka yang tidak mahu menerima kebenaran, kata as-Syafie jauhilah dirimu daripada berhujah/berdebat dengan orang yang tidak mahu menerima dan terus dengan kejahilan mereka kerana disana tidak akan bertemu kebenaran yang engaku inginkin sebaliknya hanya perbalahan yang tidak mendatangkan apa-apa manfaat.
Saya cuma nak ingatkan terimalah selagi mana hujah itu datang dari quran dan hadith kerana ianya bukan kalam insan yang penuh dengan tipu daya. Walaupun bertentangan dengan apa yang kita ada, kerana quran dan hadith fungsinya membawa kita kepada kebenaran hakiki. Berpegang teguh dengan quran dan hadith nescaya tidak akan sesat. Tinggalkan fantik/taksub kepada individu.
Wallahu'alam

0 comments:

 
Multi-Colored Light Pointer