BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Allah beri peluang grab buku Ustaz Hasrizal.
Sebenarnya lama dah tenung buku ni sejak sebelum SPM lagi.
Saya rasa masih ramai yg tidak mengenali tokoh ulung suatu ketika dahulu di turkey.
Imam Birgivi antara tokoh yg saya sangat kagumi.
2 kertas putih tu antara usaha dulu saya cuba memahami sejarah Imam Birgivi yg tak ramai orang sebut. Kemudian kajian terhenti bila exam makin dekat, and now berhasrat untuk faham lebih lagi dengan buku yg dibeli.
Daripadanya saya mengenali hakikat seorang sufi.
Sufi tak perlu kepada perwatakan kusut masai, sufi tak perlu kepada zikir menari, sufi tak perlu kepada makan di tempat jalanan kerana itu bukan makna sufi yg sebenar.
Saya sendiri tertanya-tanya pada awal saya mengenali sufi, namun dari watak yang salah.
Lalu diri ini, fikir agak mustahil sufi  seperti yang ditunjukkan oleh sebahagian syeikh, atau di youtube dengan pelbagai tarekat dlm pelbagai tarian, maka dalam hati mengatakan ini bukan daripada jalan quran dan sunnah. Ini adalah mereka yang telah sesat tapi menggunakan nama sufi yang mulia itu.
Tetapi saya selalu didatangi oleh mereka yang menyokong kumpulan sesat itu, sehingga kadang-kadang saya pula dilabel sebagai itu dan ini. Semoga Allah mengampunkan mereka, kerana sufi yang mereka amalkan sangat bertentangan dengan apa yang diajarkan Allah dan Rasul-Nya malah mereka adalah ahli bid'ah.
Merujuk kembali kepada kitab tokoh sufi iaitu Syeikh Abdul Qadir al-Jailani dalam kitab yang dipanggil sebagai kitab putih. Beliau menerangkan dengan jelas tentang pendiriannya dalam hal-hal agama, dan sangat bertentangan dengan mereka yang mengaku mengikut tarekat beliau dan sebagainya. Beliau mengajak untuk terus taat kepada Quran dan Sunnah serta tinggalkan apa yang bukan dari keduanya. 
Maka jelas apa yang saya faham, sufi adalah mulia tetapi telah dicemari oleh ahli bid'ah dengan amalan yang menyeleweng daripada ajaran agama yang sebenar. Tidak ada orang yang lebih sufi daripada Rasulullah saw, lalu kenapa tidak mengikuti Rasulullah saw ? Ini pandangan saya. Setahu saya tidak ada lagi tokoh sufi yang muktabar melakukan amalan sepertimana mereka yang mengaku sufi pada masa ini.
Hakikatnya orang yang mengaku sufi sekarang ini tidak memahami apa itu sufi, mereka mengagungkan sufism sehingga dikritik sesat dan sebagainya bukan kerana sufi itu sesat tetapi cara orang kononya sufi itu yang buat mereka nampak sesat.
Sufi itu suci jalannya, indahnya terletak kepada ilmu seseorang memahami makna sufi.
Just nak cakap sufi yang ada sekarang jauh dari tokoh sufi yg ulung seperti Imam Hasan al-Basri, Syeikh Abdul Qadir al-Jailani dan juga Imam Birgivi.
Wallahu'alam ~

#ImamBirgivi #Sufism #MenalarMaknaDiri

0 comments:

 
Multi-Colored Light Pointer