BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Followers




Sangkaan manusia tidak akan pernah sama dengan sangkaan Allah. Ada manusia yang hidupnya dalam keadaan miskin atau sederhana, namun hidupnya lebih bahagia dari orang yang hidup dalam keadaan yang mewah dengan kekayaan harta yakni mempunyai rumah yang besar, kereta yang mewah dan gaji yang mahal. Maka terbukti nikmat kebahagian insan ianya milik Allah azza wa jal. Cukuplah Allah menyatakan sayang Allah kepada hambaNya dengan memberi nikmat kebahagian, kerana tidak semua insan dapat kecapi nikmat kebahagian yang kebanyakkan insan mengidamkannya dan puncak kepada kebahagian ith ialah beroleh nikmat syurga daripada Allah.

Namun insan perlukan semangat, ketabahan dan pengorbanan serta mujahadah untuk peroleh syurga itu, dan kerana mereka hamba tuhan. Meka ialah insan yg melakukan segala perintah dan suruhan Allah s.w.t serta mereka meninggalkan segala larangan Allah s.w.t. Kemudian mereka menegakkan yang ma'ruf dan melarang kepada kemungkaran. Dan mereka yang dekat disi Allah ialah mereka yang bertaqwa.

Apabila Allah sayangkan hambaNya, Allah akan beri segalanya apa yang Allah suka hambaNya dapat. Dan Allah tidak beri apa yang hambaNya minta kerana Allah beri apa yanghambaNya perlu. Manusia tidak berkuasa untuk menentukan, semuanya kuasa Allab azza wa jalla. Saya mahu tekankan supaya bersangka baiklah kita dengan Allah s.w.t, kerana Dia lebih mengetahui apa yang hambaNya tidak tahu. Wallahu'alam


-@HaziqAlafasy


0 comments:

 
Multi-Colored Light Pointer