BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Dalam bebrapa minggu ini, ana sering mengikuti perbahasan antara Salaf dan Khalaf. Dan kesimpulannya yang tak tahu pasal golongan ini pun cuba masuk campur hal ini dengan taqlid kepada apa yang dibicarakan gurunya.

Salaf dan Khalaf ini berbeza dalam beberapa pendapat. Soalnya mereka hanya bergaduh dalam furu' aqidah bukannya usul 'aqidah. Buat apa kita berbalah tentag furu', khilaf itu perkara biasa. Ada sebuah kata-kata ulama' tetapi disandarkan kepada Rasulullah sebagai hadis. Ini bukan hadis yaa, ini kata-kata ulama' : "Khilaf umatku adalah rahmat". Sebenarnya khilaf itu membawa kebaikannya juga, kebaikan untuk kita tahu betapa pekanya umat islam tentag hal itu. Tetapi peranan ulama' ialah keluar dari khilaf tersebut.

Di antara puak-puak ini tiada yang salah, kedua-duanya perlu kita pakai. Sebab perkara biasa laa kalau ada qaul qadim dan qaul jadid. Imam madzhab pun ada qaul qadim dan qaul jadid. Dari golongan salaf dipanggilnya Wahabi kerana disandarkan kepad Muhammad bin Abd Wahab yang timbul kesedaran untuk lawan bida'ah yang dibuat waktu itu. Niat yang baik dari beliau, beliau juga banyak jasa dalam melawan bid'ah. Pada waktu itu timbulnya masyarakat berdoa di kubur wali dan sebagainya, dan itu adalah amalan bid'ah serta syirik. Wahabi ini mereka mengitu manhaj salaf. Sebahagian dari aqidah manhaj salaf ialah mentakwilkan ayat mutasyabihat secara ijmali. Perkara ini yang menjadi perbahasan ulama', dan perbahasannya terlalu panjang.

Manakala Khalaf pula, lahir dari golongan selepas golongan salaf. Mereka menggunakan sifat 20 sebagai tauhid mereka. Mereka mentakwilkan ayat secara tafsili. Salaf dan Khalaf ini berbeza pendapat dalam mentakwilkan ayat mutasyabihat, bagi ana kedua-duanya tak salah. Malah cara Khalaf itu lebih mudah untuk difahami dan cara Salaf itu lebih selamat.

Masalahnya lahir puak-puak pelampau yang suka mengkafirkan antara satu sama lain. Salaf ada puak pelampaunya, yakni Wahabi. Mereka teralalu extreme dalam menyuarakan sesuatu, dan dari puak Khalaf pula ialah ahbash. Ahbash juga seperti demikian sehingga berlakau kafir mengkafirkan. Ana tak berapa setuju bila ada kafir mengkafirkan. Sepatutnya dua-dua saling memerlukan, cumanya terlalu taksub.

Satu lagi golongan penghukum, golongan nie tak tahu apa pon melainkan taqlid semata kepada orang. Orang kata sesat, dia kata sesat. Dengan tanpa usul kajian. Hatta, yg menuntut ilmu dengan guru pun. Dalam menuntut ilmu kita ada adabnya, nak kritik ulama pun ada adabnya. Rasanya tidak ada keadilan ilmu kalau kita hanya dengar di sebalah pihak. Ana tertarik degan Maulana Asri, beliau belajar kedua-duanya. Sememagnya benda ini takkan selesai. Kita perlu bersifat terbuka dalam menerima kedua-dua pendapat.


*click untuk besarkan*
"Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya."
Wallahu'alam ~
*sebarang teguran dialu-alukan*

Glosari:
Takwil : Memindahkan makna dari lafaz zahirnya.

Ijmali : Memindahkan makna dari lafaz zahirnya kemudian menyerahkan maksud sebenar kepada Allah.
Tafsili : Memindahkan makna dari lafaz zahirnya kemudian menentukan maksud sebenar yang dimahukan dengan lafaz tadi.









Ramadhan bakal melabuhkan tirai :'(

Dulu kalanya apabila di penghujung ramadhan sahabat-sahabat Rasulullah menangis sedih dengan pemergian ramadhan. Dalam bulan ramadhan terlalu banyak sangat barakah yang Allah janjikan. Sehinggakan mereka yang dulunya kurang baik pun boleh cintakan ramadhan. Ramadhan berjaya membuatakan umat manusia sedar akan kedudukannya sebagai hamba, juga tentang keberadaan mereka di bumi Allah. Dengan hadirnya ramadhan, menjadi penyuntik semangat kepada mereka yang ingin berubah. Tambahan pula dalam bulan ramadhan Allah janjikan pelbagai kemuliaan dan tiada langsung pintu keburukkan dibuka untuk umat manusia. Ramadhan membuatakan kita betul-betul dekat dengan Allah. Ramadhan menguatkan jiwa seorang muslim, dan itu telah pun dibuktikan oleh orang-orang terdahulu.
Selepas ini, akan tertutup segala barakah ramadhan, rugilah bagi sesiapa yang tidak merebutnya sebelum ini. Dan berbahagialah mereka yang peroleh barakah ramadhan. Sayu hati untuk tinggalkan ramadhan.... :'(

*sedih dengar lagu nie.. :'(*



Semoga kita dipertemukan dengan ramadhan pada tahun hadapan ~Wallahu'alam ~
*asiff jika ada kekurangan atau tidak menarik, sebab penulisan ini ditulis dengan emosi*

 
Multi-Colored Light Pointer