BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Followers



Dunia ini sering dilabelkan tempat persinggahan sebentar untuk kita bertemu Allah azza wajalla. Sekalian makhluk atas bumi, mencari jalan yang benar, mencari jalan untuk bertemu dengan Rabbul 'izzaty dengan baik. Dan diberi rahmat ke atas pencarian tersebut. Ramai yang berjuang mencarinya, tetapi kadang-kadang kita tergelincir dari jalan itu. Kerana Perjuangan kita bukan mudah, adakalanya pada permulaan kita baik, tetapi berakhir dengan apa yang kita tidak sangka. Kata seorang syeikh, :" Remaja yang hidup zaman sekarang, ialah remaja-remaja yang kukuh imannya. Kerana tak semua boleh berpegang teguh dengan agama tatkal banyak ujian menimpa, ditimpa dengan pelbagai budaya songsang, ditimpa dengan pelbagai maksiat hiburan. Mereka ini Allah sangat sayang. Tatakal mereka tenggelam dalam kealpaan tersebut, lalu mereka memohon taubat kepada Allah. Allah tersenyum, kemudian mereka ulangi semula, kemudian bertaubat semula. Allah senyum kembali. Begitu juga berulang-ulang kali. Mereka ini tidak putus-putus untuk bertaubat apabila tergelincir hatinya sedikit untuk melakukan kemungkaran. Remaja -remaja ini pengorbanan mereka untuk agama tersangatlah hebat."

Allah suka kepada mereka yang sentiasa bertaubat apabila melakukan maksiat. Allah suka kepada mereka yang meminta kemaafan dari-Nya. Dalam satu hadith Rasulullah menyebut : " Sesiapa yang pernah melakukan perbuatan dosa, bersegeralah berwudhuk kemudian dirikanlah solat dan mohonlah keampunan kepada Allah s.w.t. Allah pasti menerima permohonanya itu. " (HR Abu Daud). Dari hadith ini, nabi menyuruh kita melakukan solat sunat apabila ingin bertaubat, yakni Solat Sunat Taubat.  Solat ini boleh dilakukan 2, 4, 6 rakaat dan boleh dilakukan pada bila-bila masa, lebih afdhal jika dilakukan pada tengah malam.



Mengenai taubat, ana tertarik dengan kisah Tsalabah bin Abdul Rahman. Hebatnya seorang pemuda yang dosanya itu bukan disengajakan.

Wallahu'alam ~


0 comments:

 
Multi-Colored Light Pointer