BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Followers



Setelah membuat penilitian di Sekolah, serta masyarakat sekeliling ana berpendapat yang masyarakat sekarang kini suka menyeempitkan fikrah dengan benda yang sebenarnya tak perlu pun untuk ditimbulkan persoalan dan yang paling ketara bila mana fikrah sempit mereka itu sendiri asyik menyalahi orang lain bila orang lain memberi pendapat ataupun dalam mistilah lain tidak mendengar pendapat orang lain, mungkin kerana dianggap dirinya lebih berilmu.

Fikrah "JUMUD" ini akhirnya mendatangkan keburukkan kepada diri sendiri yakni akan lahirnya sifat su'ul dzon dalam diri dan senang untuk menimbulkan fitnah ke atas orang lain. So, mula saat ini. Marilah kita tajdid minda kita untuk lebih bersifat keterbukaan fikrah kita. Sememangnya, perkara ini susah untuk kita praktikan tetapi yakinlah dengan perubahan yang bakal kita lakukan ini dapat merubah persepsi orang zaman sekarang.

Wallahu'alam ~





Alangkah indahnya saat-saat akhir hidupku dapat melihat kemenangan yang Allah Jalla jalaluh janjikan dalam kitabNya yang mana terkandung berbilion-bilion panduan untuk manusia sehinggakan tiada suatu pun terkecuali lari dari kehidupan manusia supaya mereka berfikir serta menggunakan nikmat yang dikurniakan dengan baik, kerana mereka adalah makhluk yang sebaik-baik kejadian. Seperti dalam firmanNya :

"sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk sebaik-baik  kejadian" (at-tin: 4)

Namun berapa ramai yang menggunakan akal yang dikurniakan sebaik mungkin ? Sedangkan ramai antara kita tenggelam dengan nikmat yang dikecapi di dunia. Adakah mereka lupa pada ayat Allah yang berbunyi :



"Dan ketika tuhan kamu memberitahu :  "Demi sesungguhnya jika kamu bersyukur nescaya aku akan tambah nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur . Sesusungguhnya azabKu amatlah pedih" (Ibrahim : 7)
Al-Quran serta As-Sunnah yang Rasulullah tinggalkan untuk kita sudah mencukupi untuk dijadikan panuan sepanajang zaman, tiada istilah Al-Quran dan As-Sunnah tidak sesuai pada zaman-zaman tertentu, ini kenyataan orang kafir ! Hatta ~ jarak zaman kita antara dengan baginda sangatlah jauh itu juga bukan satu alasan untuk kita tolak Al-Quran dan As-Sunnah. Bak kata ulama' salaf.. "Tolak satu huruf sahaja dalam Al-Quran sudah cukup untuk kafir" 

**Jadikanlah Al-Quran dan As-Sunnah sebagai panduan kita sepanjang hayat**
Wallahu'alam ~






Walaupun dia berpakai kusut masai, dia hidup dalam keadaan yang teruk dan jika dia pergi ke rumah-rumah orang, pastinya orang akan menghinanya. Dia dihalau, di sepak terajang. Tapi jika dia sentiasa berusaha untuk pulihkan diri dia dan sentiasa melihat positif qada' dan qadar Allah tanpa putus harapan untuk teruskan kehidupan kerana sentiasa berbaik sangka dengan Allah serta hatinya berpegang bahawa rezeki itu mlih Allah jalla jallaluh. Nescaya mungkin dia menjadi hamba Allah yg paling dikasihi-Nya daripada hamba-hamba yang lain yang terlalu leka dengan dunia. Tidak ada kehinaan untuk seorang isteri apabila dia berada dalam masalah yang sangat rumit sehingga menjadi bahan kutukan masyarakat atas sebab mengahwini suami yang kerjanya hanya pengutip sampah, suami yang berpakaian compang camping ketika mencari rezeki untuk keluarganya. Kadang ada, kadang tiada itulah nasib pendapatan mereka, tetapi bergembiralah isteri tersebut kerana mempunyai suami yang paling Allah sayangi, yang paling Allah rahmati daripada suami-suami yang lain hanya deisebabkan perngorbananya suaminya itu dalam mencari nafkah kepada keluarga, suaminya itu tetap berusaha membahagiakan keluarganya walaupun dilihat kekurangan padanya. Ketahuilah akan kamu, Allah sentiasa memberikan keadilan terhadap setiap hambanya tak kira pangkat ataupun hartanya yang menggunung. Sesungguhnya Allah melihat apa yang ada di dalam hati kamu ~

-Meshary Ahmad Haziq Alafasy


 
Multi-Colored Light Pointer