BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Saban hari, saban waktu kita memikirkan mengapa kita belum dapat apa yang kita impikan ? mengapa belum kita miliki apa yang kita inginkan ? mengapa Allah tidak kabulkan permintaan ? sedangkan pada waktu itu kita telah berusaha bersungguh-sungguh demi mencapai hasrat yang kita mahukan. Mulalah kita menyalahkan takdir, mulalah kita berburuk sangka terhadap Allah. Ada yang berkata, "lepas ini aku sudah malas untuk berusaha, bukan nak dapat pon. buang masa jaa ", mereka sudah mula berputus asa dari rahmat Allah*Nauzubillah*.
Kita terlalu memikirkan impian yang tak tercapai sehingga kita melupakan Nikmat serta Anugerah yang Allah beri tanpa kita pinta ,terlalu banyak untuk kita hitung, sepertimana di sebut dalam Al-Quran :
"Dan dia telah beri kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilagannya.Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi supaya tidaka menghargai nikmat Tuhannya"  Surah Ibrahim : ayat 34.

"Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkan kepada  kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. Surah An-Nahl : ayat 18.

Pernahkah kita membayangkan kehidupan kita seperti sekarang ? Pernahkah kita membayangkan adanya tubuh yang sempurna seperti sekarang ? Pernahkah kita membayang memiliki wajah  seperti kita ada sekarang ? Pernahkah kita membayang memiliki tangan yang dapat memegang erat sesuatu, ada kaki yang bisa berjalan seperti sekarang, ada mata yang boleh melihat seperti sekarang, ada telingga yang dapat mendengar seperti sekarang ? Mungkin tidak kan ???

Kita terlalu lalai dengan nikmat yang kita kecapi, sehinggakan menimbulakan sifat tamak dalam diri seseorang. Kita selalu merasa dibebani apabila tidak dapat apa yang kita mahukan, merasa dibebani krisis kewangan, merasa seperti diberi musibah dan merasakan diri ini tidak diadili.

Sahabat....pernahkah kamu tefikir, jika Allah memakmbulkan apa yang kita hajati dalam masa yang sama benda itu dapat menjauhkan hubungan kita dengan Allah ? Lantaran itu mungkin ada hikmah di setiap pemberian Allah. Allah tidak memberi sesuatu yang dihajati oleh hamba-Nya tidak beerti DIA tidak sayangkan hamba-Nya. Mungkin dengan Allah tidak memakbulkan apa yang kita hajati, kita bisa mendekatkan diri dengan Allah. Kerana Kebahagian yang sebenar bukan terletak pada kekayaan harta. Ramai orang yang banyak hartanya, tetapi jiwanya tidak tenteram . Apa pon yang kita lakukan "Manusia" tetap perlukan Tuhan, kerana Tuhan lah segala-galanya.

#Didiklah diri kita untuk berbaik sangka terhadap Allah, kerana setiap apa yang berlaku ke atas diri kita, pasti ada hikmahnya..Allah sentiasa nakkan yang terbaik untuk hamba-Nya ^_^

Wallahu'alam ~

0 comments:

 
Multi-Colored Light Pointer