BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Erti Syurga Dan Neraka

Alkisah ada seorang pendekar yang suka bertarung.semua yang menentangnya dengan mudah dikalahkannya.Namun hatinya tetap tidak tenang.Dia ingin mencari pengertian yang mendalam tentang erti kekuatan dan kejayaan."Untuk itu,engkau mesti memahami erti syurga dan neraka,"saran seorang sahabat karibnya."Di mana?" "Daripada seorang guru sufi di hujung negeri,"cadang sahabatnya lagi.Si pendekar menuju tempat guru sufi yang dimaksudkan.Dia sedang mengajar anak muridnya.Spontan pendekar itu terus bertanya tentang erti syurga dan neraka.

Dengan nada tenang si guru sufi menjawab,"Aku tidak akan melayan pertanyaan daripada orang yang sombong dan bodoh."Merasa dirinya terhina si pendekar mencabut kerisnya untuk bertarung dengan guru sufi tersebut."Kau akan rasa penangan kerisku ini!"teriak si pendekar sambil memancak langkah silatnya."Nah,itulah neraka.Kemarahanmu itulah neraka,"jawab guru sufi itu dengan tenang,tanpa berganjak sedikitpun dari tempat duduknya.

Si pendekar tersentak dengan kebenaran dan ketenangan yang dutunjukkan oleh guru.Kerisnya disarungkan kembali,lalu duduk bersimpuh tanda hormat dan kagum kepada kewibawaan guru sufi itu."Dan sekarang,inilah syurga.Apabila kau kembali menguasai kemarahanmu,itulah syurga!"Sipendekar terus tunduk dan akur. Kini dia telah menemui apa"neraka"dan"syurga"dalam dirinya sendiri.

Pengajaran:Kemarahan yang tidak terkawal umpama api yang akan membakar ketenangan diri.Manakala kemaafan adalah"syurga"yang memberi keharmonian dan penguasaan untuk menghadapi kerenah kehidupan.

Renung-renungkanlah.....
????

0 comments:

 
Multi-Colored Light Pointer